Pogodna akceptacja, czyli majowa piekarnia u Amber

 W majowej Piekarni u Amber piekliśmy chleb (TARTINE BREAD) zaproponowany przez Jacka (jego blog -klik)
Robienie ciasta jest niespieszne, kilkudniowe wg mnie uczy pogodnej akceptacji "wyrastania" w swoim tempie :o) Bardzo miłe doświadczenie. Smak chleba - a szczególnie jego chrupiącej skórki - utwierdza mnie w tym przekonaniu...
Robienie ciasta, jego wyrastanie i pieczenie zajęło mi 4 dni. w oryginalnym przepisie trwa to krócej
Zrobiłam długoterminowy zaczyn drożdżowy:
150 g mąki pszennej (typ 650) + 20 g mąki pszennej razowej (typ 1850) + 10 g świeżych drożdży + 200 ml letniej wody. Całość wymieszałam w misce i tak kilka razy w ciągu dnia energicznie mieszałam w nim drewnianą łyżką- stał w temperaturze pokojowej przykryty ściereczką. Trwało to 2 dni (u mnie czwartek, piątek). Trzeciego dnia zważyłam 350 g letniej wody i dodałam do niej 100 g mojego dwudniowego, drożdżowego zaczynu - wymieszałam. Wsypałam 250 g mąki pszennej (typ 650) i 250 g mąki pszennej razowej (typ graham 1850) - razem 500 g mąki. Odstawiłam ciasto na 40 minut. Po tym czasie dodałam dopiero łyżeczkę soli i dużą szczyptę zmielonego kminku - rozpuszczone w 1/2 szklanki ciepłej wody.
     Ciasto mieszałam cały czas drewnianą łyżką aż do połączenia się składników - ciasto jest luźne, kleiste. Przyjemnie pachnie. I tez je potraktowałam niespiesznie, kilkakrotnie przemieszałam je łyżką - tłocząc powietrze. Na noc wstawiłam do lodówki.
Czwartego dnia wyjęłam je rano z lodówki , znowu mieszałam i przed południem (pustą) gęsiarkę (22 x 31 cm) wstawiłam do piekarnika nagrzewającego się do 240 st. C z termoobiegiem. Jak naczynie zrobiło się bardzo gorące - przełożyłam do niego wyrośnięte ciasto chlebowe, przykryłam pokrywką i piekłam przez 20 minut, po tym czasie zdjęłam pokrywkę i dopiekałam - nie zmniejszając temperatury - kolejne 20 minut. Studziłam na kratce. Chleb nie jest wysoki, ale ta chrupiąca skórka - poezja :o)
 
 
 
 
 
Zaproszenie Amber przyjęli i piekli również ten chleb:
am.art kolor i smak
Apetyt na Smaka
Codziennik kuchenny
Konwalie w kuchni
Kuchnia Gucia
Kuchennymi drzwiami
Kulinarna Maniusia
Leśny zakątek
Ogrody Babilonu
Pieguskowa kuchnia
Przepisy na domowy ser i chleb
Smak mojego domu
Smaki i aromaty
Stare gary
Weekendy w domu i ogrodzie
W mojej kuchni
W poszukiwaniu slowlife






Etykiety: